Przedstawiamy Pañstwu fragment raportu na temat polskiego rynku prywatnych ubezpieczeñ zdrowotnych. Pe³na wersja raportu znajduje siê na stronie www.raportyubezpieczeniowe.pl
Raport „
Rynek prywatnych ubezpieczeñ zdrowotnych 2010” zawiera informacje na temat aktualnej oferty Towarzystw Ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeñ zdrowotnych, kalendarium wprowadzania nowych produktów ubezpieczeniowych na polski rynek oraz opis sytuacji na rynku ubezpieczeñ zdrowotnych przez pryzmat pracy nad reform± zdrowia. Poni¿ej przedstawiamy fragmenty raportu.
W 2010 roku warto¶æ rynku prywatnej opieki medycznej w Polsce wynios³a oko³o 31 mld z³. Wed³ug szacunków firmy badawczej PMR do 2012 roku rynek bêdzie powiêksza³ siê o co najmniej 10 proc. rocznie.
Rynek Ubezpieczeñ Zdrowotnych
Firma doradcza PWC obliczy³a, ¿e w minionym roku w prywatnych szpitalach oraz na wizyty w prywatnych gabinetach i niewielkich przychodniach Polacy wydali 7 mld z³.
Dobra passa prywatnych lecznic jest rezultatem popularno¶ci abonamentów korporacyjnych, czyli koszyka us³ug medycznych w prywatnych przychodniach nabywanych przez firmy dla pracowników. Wynika ona tak¿e z faktu, ¿e towarzystwa ubezpieczeniowe coraz czê¶ciej rozszerzaj± swoj± ofertê o produkty zwi±zane z ubezpieczeniem zdrowotnym. W ubieg³ym roku z tego typu pakietów skorzysta³o oko³o 1,5 mln Polaków, a z polis ubezpieczeniowych kolejne 400 tys.
Niezbyt wysoki standard, jaki prezentuje publiczna s³u¿ba zdrowia, to kolejny powód wzrostu popularno¶ci prywatnych placówek. W konsumenckim rankingu, który przygotowali niezale¿ni specjali¶ci z brukselskiego o¶rodka Health Consumer Powerhouse, na 31 ocenianych pañstw, Polska zajê³a 25. miejsce (ranking dotyczy³ 2009 roku).
Raport „Opinie o opiece zdrowotnej” przeprowadzony w lutym 2010 roku przez CBOS pokaza³, ¿e
3/4 Polaków jest niezadowolonych z dzia³aj±cej w Polsce opieki zdrowotnej (to o 12 punktów procentowych wiêcej ni¿ w 2009 roku). Jedynie 22% wyrazi³o zadowolenie z niej (przy 34% w 2009 roku).
CBOS zapyta³ Polaków o dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. Z odpowiedzi respondentów jasno wynika, ¿e liczba zwolenników powoli, ale ro¶nie. Ponad jedna trzecia ankietowanych (36%) wyra¿a zainteresowanie tym produktem, ale wci±¿ 55% nie zgadza siê na dobrowolne op³acanie dodatkowego ubezpieczenia. W porównaniu ze stanem sprzed dwóch lat uszczupli³ siê (o 6 punktów procentowych) odsetek osób stanowczo mu niechêtnych.
Przynale¿no¶æ spo³eczno-zawodowa ankietowanych w bardzo du¿ym stopniu determinuje to, jak rozk³ada siê podzia³ na zwolenników i przeciwników dodatkowych op³at. Im respondenci s± m³odsi, lepiej wykszta³ceni, maj± wy¿sze dochody na osobê w rodzinie lub te¿ mieszkaj± w wiêkszym mie¶cie, tym przyzwolenie na proponowan± zmianê jest czêstsze. Najwiêksz± popularno¶ci± koncepcja dodatkowych op³at cieszy siê w¶ród kadry kierowniczej, specjalistów z wy¿szym wykszta³ceniem oraz osób, które pracuj± na w³asny rachunek. Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne nie podoba siê przede wszystkim rolnikom, emerytom i rencistom.
Prywatne Ubezpieczenia Zdrowotne
Polska jest krajem, w którym termin prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego nie wystêpuje w przepisach prawa. Co wiêcej, polski ustawodawca nie przewidzia³ ¿adnych ulg i zwolnieñ podatkowych zwi±zanych z podpisaniem umowy prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Mo¿e wydawaæ siê, ¿e rynek prywatnej opieki zdrowotnej (us³ugi abonamentowe i ubezpieczenia) rozwija siê szybko -
co trzecia z³otówka w systemie zdrowotnym jest bowiem wydatkowana z prywatnej kieszeni. Pomimo tego, rozwój rynku napotyka na wiele przeszkód (niektórzy eksperci twierdz± nawet, ¿e prywatne us³ugi zdrowotne wci±¿ znajduj± siê w pocz±tkowej fazie rozwoju). Z pewno¶ci± problemem s± wysokie sk³adki. Ich obni¿enie nast±pi w momencie, gdy do ubezpieczenia przyst±pi wiêksza liczba osób.
Abonament vs. Ubezpieczenia
Kluczowym architektem komercyjnego rynku us³ug zdrowotnych w Polsce s± firmy abonamentowe.
Kolejnym po abonamentach p³atnikiem komercyjnym s± ubezpieczenia. Inne rynki cechuje odwrotna relacja - to ubezpieczenia odgrywaj± wiod±c± rolê.
W Polsce abonamenty pojawi³y siê na rynku przed polisami. Z tego zapewne powodu Polacy czê¶ciej wybieraj± abonamenty medyczne ni¿ prywatne ubezpieczenia zdrowotne. W ostatnim czasie zauwa¿a siê jednak
wzrost popularno¶ci polis. Jest to spowodowane tym, ¿e ubezpieczenia s± niezale¿ne od danej sieci operatorów, np. osoby ubezpieczone w Allianz mog± korzystaæ z us³ug 650 ró¿nych placówek, a klienci Signal Iduny maj± do wyboru 700 o¶rodków i 80 szpitali.
Ubezpieczenia zdrowotne s± dostêpne na rynku od niedawna.
W Polsce ci±gle nie ma przepisów prawnych okre¶laj±cych regu³y dzia³ania tych ubezpieczeñ i abonamentów oferowanych przez prywatne kliniki. Nie wiadomo tak¿e, jak mia³oby wygl±daæ wspó³dzia³anie ubezpieczeñ zdrowotnych z systemem pañstwowej opieki zdrowotnej.
Te problemy nie zniechêcaj± jednak ubezpieczycieli, którzy systematycznie wzbogacaj± swoje oferty w tym zakresie. Nierzadko proponuj± klientom
lepsze warunki cenowe od prywatnych klinik. Potrafi± tak¿e dostosowaæ skalê ochrony do konkretnych potrzeb klientów. Towarzystwa ubezpieczeniowe, poprzez wspó³pracê z szeregiem placówek medycznych, oferuj± wiêksz± mo¿liwo¶æ wyboru. Niektórzy ubezpieczyciele umo¿liwiaj± klientom dowolnie wybieraæ placówki, refunduj±c koszty leczenia do limitów ustalonych w umowie. Pracodawcy z kolei mog± dowiedzieæ siê, ilu pracowników korzysta³o z us³ug medycznych, jaka jest cena tych us³ug, jaka jest liczba placówek.
Osoby posiadaj±ce ubezpieczenia zdrowotne liczy siê ju¿ w setkach tysiêcy.
Bardzo prawdopodobne, ¿e
produktem, który znacz±co wp³ynie na przysz³y obraz rynku, bêd± ubezpieczenia szpitalne. Uzupe³niaj± one ofertê oraz stwarzaj± now± warto¶æ dla klienta.
Ubezpieczenia szpitalne
Mimo ¿e w ¶wietle obowi±zuj±cych uregulowañ prywatne ubezpieczenia szpitalne s± jedynym alternatywnym ¼ród³em finansowania dla szpitali publicznych, na razie nie zosta³y wystarczaj±co docenione. A ich potencja³ jest naprawdê spory. Z czasem mog³yby staæ siê dla ¶wiadczeniodawców wa¿nym strumieniem dochodów. Jednak¿e brak precyzyjnych przepisów w tym zakresie przeszkadza w ich rozwoju.
Oprócz powy¿szych fragmentów w raporcie znajd± Pañstwo wiele informacji na temat m.in. ubezpieczeñ lekowych, NFZ, nowo¶ci na rynku, kampanii promocyjnych ubezpieczycieli czy reformy zdrowia.
Magdalena Witkiewicz
m.witkiewicz@raportyubezpieczeniowe.pl
RaportyUbezpieczeniowe.pl powsta³y z my¶l± o tym, by dostarczaæ Klientom wszystkich potrzebnych informacji na temat rynku ubezpieczeniowego. Szczególny nacisk k³adziony jest na marketing oraz sprzeda¿ ubezpieczeñ. Grup± docelow± raportów s± pracownicy zak³adów ubezpieczeñ (kadry zarz±dzaj±cej ¶redniego i wy¿szego szczebla), agenci, po¶rednicy, doradcy finansowo-ubezpieczeniowi, oraz wszyscy ci, którzy s± zainteresowani tematyk± ubezpieczeñ.
W³a¶cicielem marki
RaportyUbezpieczeniowe.pl jest firma Efekt Motyla zajmuj±ca siê outsourcingiem us³ug marketingowych. Tworz± j± do¶wiadczeni marketerzy – analitycy, graficy, copywriterzy i specjali¶ci ds. PR. Ich celem jest pomoc firmom w rozwijaniu skrzyde³ w biznesie i osi±ganiu jak najwiêkszych efektów, przy mo¿liwie najni¿szym wk³adzie finansowym.
Szczegó³owe informacje dostêpne od na stronie www.RaportyUbezpieczeniowe.pl