Statystyki policyjne* dowodz±, ¿e wielu rowerzystów ulega wypadkom lub powoduje powa¿ne szkody innym, a sam rower te¿ bywa ³akomym k±skiem dla z³odziei. Od ró¿nych ryzyk zwi±zanych z u¿ytkowaniem roweru mo¿na siê ubezpieczyæ. Czêsto ma siê ju¿ takie ubezpieczenie „przy okazji” i nawet o tym nie wie.
Jazda na rowerze jest coraz bardziej modna i popularna. Ka¿dego dnia, a szczególnie w weekendy, na ¶cie¿ki rowerowe i ulice wyje¿d¿aj± setki cyklistów. Rowerzy¶ci dla swojej ochrony mog± skorzystaæ z wielu produktów WARTY. Zakres ubezpieczeñ, które pokryj± szkody rowerzy¶cie jest du¿o szerszy, co oznacza, ¿e mo¿na z nich skorzystaæ tak¿e w wielu innych okoliczno¶ciach, nie tylko tych zwi±zanych z rowerowym hobby.
Ubezpieczenie roweru od kradzie¿y
Ochronê roweru przed kradzie¿± z w³amaniem, rabunku oraz innymi przypadkami losowymi w miejscu zamieszkania zapewniaj± polisy mieszkaniowe WARTA DOM i WARTA DOM KOMFORT. Rower zaliczany jest tu do grupy ruchomo¶ci domowych. Ochronê roweru podczas wypraw poza miejsce zamieszkania – na terenie Polski i za granic± - umo¿liwia rozszerzenie polisy mieszkaniowej o ubezpieczenie baga¿u podró¿nego.
Ubezpieczenie odpowiedzialno¶ci cywilnej rowerzysty (OC)
Potr±cenie przechodnia w parku, czy uszkodzenie zaparkowanego na ulicy samochodu, nie nale¿± do rzadko¶ci. Roszczenia osób trzecich w takich i innych przypadkach, pokryje ubezpieczenie OC osób fizycznych w ¿yciu prywatnym. Mo¿na je wykupiæ jako odrêbn± polisê lub rozszerzenie polisy mieszkaniowej.
Ubezpieczenie nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków (NNW)
Nastêpstwa nieszczê¶liwych wypadków, skutkuj±ce trwa³ym uszczerbkiem na zdrowiu lub ¶mierci± ubezpieczonego rowerzysty, objête s± ubezpieczeniem NNW WARTA POMOC W WYPADKU. Z podstawowej opcji tej polisy WARTA zrefunduje te¿ koszty naprawy lub nabycia protez i ¶rodków pomocniczych (do wysoko¶ci 10% sumy ubezpieczenia okre¶lonej w umowie). Wersja rozszerzona ubezpieczenia zapewni ¶wiadczenie w sytuacji ca³kowitej lub czê¶ciowej niezdolno¶ci do pracy lub nauki, pokryje koszty leczenia, rekonwalescencji a nawet operacji plastycznej. Ubezpieczenie NNW mo¿na wykupiæ jako odrêbn± polisê lub rozszerzenie polisy mieszkaniowej.
*Statystyki policyjne
W 2010 roku rowerzy¶ci uczestniczyli w 3.918 wypadkach drogowych, w których zginê³o 290 osób, a rany odnios³o 3.806 osób. W¶ród ofiar najwiêksz± grupê stanowili sami rowerzy¶ci – 280 zabitych oraz 3.494 rannych.
Rowerzy¶ci przyczynili siê do powstania 1.588 wypadków, w których zginê³o 140 osób, a 1.519 osób dozna³o obra¿eñ cia³a. Szczególnie tragiczne w skutkach by³y wypadki na obszarze niezabudowanym - w co czwartym takim wypadku by³a ofiara ¶miertelna, na obszarze zabudowanym w co siedemnastym.
Najczêstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów by³o:
-
nieprzestrzeganie pierwszeñstwa przejazdu - 694 wypadki,
-
nieprawid³owo wykonywany manewr skrêtu - 251 wypadków,
-
nieprawid³owe przeje¿d¿anie przej¶æ dla pieszych - 107 wypadków.
Kieruj±cy rowerem najwiêcej wypadków spowodowali w czerwcu – 277 (17,4% ogó³u), zginê³y w nich 24 osoby (17,1%), a rany odnios³o 267 osób (17,6%).
Najwiêcej zdarzeñ rowerzy¶ci spowodowali w pi±tki (17,4 % ogó³u) w soboty (15,6 % ogó³u) oraz w ¶rody (15,1 % ogó³u).
Z analizy wieku rowerzystów , którzy spowodowali wypadek wynika, ¿e najwiêksze zagro¿enie powoduj± dzieci i osoby starsze, przy czym wypadki z udzia³em osób starszych poch³onê³y zdecydowanie wiêcej ofiar ¶miertelnych. Rowerzy¶ci powy¿ej 60 roku ¿ycia, byli sprawcami 456 wypadków (28,7% ogó³u wypadków spowodowanych przez rowerzystów), zginê³o w nich 75 osób (53,6%), a 399 zosta³o rannych (26,3%). W co szóstym takim wypadku zgin±³ cz³owiek. Z kolei dzieci w wieku 7-14 lat spowodowa³y 354 wypadki (22,3% ogó³u) w wyniku których zginê³o 11 osób (7,8%), a 359 osób dozna³o obra¿eñ cia³a (23,6%).
¬ród³o: http://dlakierowcow.policja.pl - „Wypadki drogowe w 2010 roku”
Informacja prasowa Warty z dnia 14.04.2011 r.